COM FER LECTORS
Qui em recomana un llibre per al meu fill?
NÚRIA Qui em recomana un llibre per al meu fill? / IL·LUSTRACIÓ: ALBERT ASENSIO
Comprar
un llibre és fàcil. Triar-lo bé, en canvi, suposa una epopeia per a
molts pares
i mares que no tenen connexió directa amb el món del llibre
infantil i juvenil. Al mar monumental, dens i variable de
novetats literàries,
pescar els títols ideals per als fills resulta arriscat si
es fa en solitari.
Paradoxalment, és un sector en què la crítica literària ha
quedat relegada
als mitjans especialitzats, de manera que les famílies es guien per tres
grans fars: els mestres, els bibliotecaris i els
llibreters.
“Des de les escoles fem arribar als
pares recomanacions de llibres
classificats per edats”, subratlla Mariona
Trabal, professora i bibliotecària
de l’Escola Orlandai de Barcelona. Per
elaborar aquestes llistes, els mestres
se serveixen de les seleccions de
publicacions adreçades als docents,
com el butlletí El Garbell, de
capçaleres especialitzades, com la
revista Faristol i la
digital Cornabou, i de les opinions de les biblioteques
i
llibreries. “No totes les escoles exerceixen de prescriptores. Cal fe i hores
perquè algú del centre s’hi dediqui”, admet Trabal. Les biblioteques,
en canvi,
funcionen amb recomanacions
en primera persona. “Els nens
acostumen a preguntar per llibres d’un tema en
concret. També aconsellem a
pares que volen que els fills llegeixin i a alguns
professors, no gaires, que
demanen lectures per fer a l’aula”, exposa Sílvia
Cantos, que treballa a la
llibres d’esquer per descobrir als lectors volums menys
comercials. Encertar-la
és fonamental perquè aquest vincle no es trenqui. “Quan
fas una recomanació
i agrada, et tornen a venir a buscar”, assegura la
bibliotecària.
La tercera pota de la prescripció literària
són les llibreries. La seva tasca
repercuteix
no només en els lectors i pares que les visiten, sinó també en els
bibliotecaris i professors que busquen una radiografia de l’oferta del mercat
abans d’adquirir volums. “Els pares van perduts. A vegades demanen llibres
massa avançats o massa bàsics per als seus fills. L’assessorament és
indispensable”, defensa la llibretera de L’Altell, de Banyoles, Irene
Tortós-Sala,
que destaca la importància de la lectura acompanyada. “Molts pares
creuen
que quan el nen sap llegir, ja ho pot fer sol. No sempre és així”.
Mestres,
bibliotecaris i llibreters troben a faltar la presència de la literatura
infantil i juvenil als mitjans convencionals. “Quan un llibre surt a la
premsa es nota, perquè els
pares venen a la llibreria demanant aquell títol
concret”, manifesta
Tortós-Sala. L’escriptor i crític literari Andreu Sotorra
recorda que “anys
enrere, els diaris publicaven amb una certa regularitat
una secció de
literatura infantil i juvenil” i constata que “amb la crisi dels
mitjans, això
s’ha perdut”.
L’impacte
d’internet
Internet
s’ha erigit com una alternativa per donar resposta a aquesta
absència amb la
proliferació de blogs i booktubers que difonen les seves
recomanacions literàries particulars. Sotorra precisa que les ressenyes
virtuals
“tenen molt més recorregut i divulgació”, però també posa èmfasi en el
fet que
“les escriu gent a títol personal, i no crítics professionals”. La xarxa,
per tant,
s’ha convertit en un contenidor d’opinions sobre les novetats. Per destriar
el gra de la palla, el 2011 va néixer Boolino, una plataforma que
aglutina milers de
títols (la majoria en castellà) i permet fer cerques segons
l’edat del lector,
els temes i la popularitat. A més de resumir l’argument,
el portal disposa
d’enllaços amb opinions i vídeos. “Volem dotar els pares
d’eines perquè puguin
triar de forma autosuficient”, explica la sòcia de Boolino,
Cristina Puig, que
considera que internet “ha ampliat l’espai de la crítica tradicional”
i ha
donat sortida “a una opinió menys sofisticada, però que els pares també
busquen
perquè s’hi senten identificats”.
Segons Puig, el perfil d’autors dels
blogs varia en funció de l’edat dels lectors.
“Els llibres adreçats a infants
de 0 a 8
anys apareixen, sobretot, en blogs escrits
per mares. En la franja de 8 a 12 anys trobem ressenyes de
mares, professors
i blogs escolars fets pels alumnes, mentre que a partir dels
12 anys el pes recau
en els lectors”, diu. En el cas dels joves, Puig apunta
que l’impacte dels booktubers
supera
de llarg el dels blogs perquè “transmeten més i tenen molta influència”.
Però
per davant de totes aquestes veus, n’hi ha una que és indispensable: l
a dels
mateixos lectors. “Són grans prescriptors, simplement cal escoltar-los”,
afirma
Cantos. De fet, per encertar-la a l’hora d’escollir un llibre, només cal
conèixer els gustos literaris del destinatari. I una altra manera de fer-ho és,
precisament, llegint els títols que ells tenen a les mans.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Fes el teu comentari....